fbpx
חיפוש

RGB או CMYK

הצבעים שאנו רואים הם בעצם מידע שהמוח שלנו מעבד בהתאם לתמונה שקלטו העיניים ובהתאם לאורך גלי האור המוחזרים מאותה תמונה.

באופן דומה אך שונה מוצגים צבעים בצגים דיגיטליים ובדפוס.

קיימות שתי שיטות עיקריות לייצוג צבעים:

CMYK – שיטה המשמשת לדפוס, עובדת על עיקרון גלי אור המוחזרים אלינו.

RGB – שיטה המשמשת להצגת צבע על מסכים דיגיטליים, בשיטה זו הצבע מוקרן לעברנו.

 

RGB - CMYK

 

RGB – Red, Green, Blue

הצבע שאנו רואים במסכים הוא בעצם כמות האור הנפלטת משלושה סוגי פיקסלים: אדום, ירוק וכחול.

לכל פיקסל עוצמת הארה שנעה בין 0 ל-255, כאשר 0 פירושו הפיקסל לא מואר בכלל (חושך, שחור) ו-255 פירושו הארה בעוצמה מלאה (אור מלא, לבן).

אז נדמיין שלושה פנסים, בשלושת הצבעים המדוברים, שלכל אחד עוצמת הארה אחרת ונכוון את כולם לאותה הנקודה.

לדוגמא:

בשביל ליצור את הצבע האדום, “נדליק” את הפיקסל האדום במלוא העוצמה (255) ונכבה את כל השאר. (0) – R=255, G=0, B=0

בשביל ליצור צבע לבן, נדליק את כולם ובשביל ליצור צבע שחור נכבה את כולם:

לבן: R=255, G=255, B=255

שחור: R=0, G=0, B=0

שיטת צבעים זו מאפשרת לנו להגיע לטווח צבעים רחב מאוד, כולל צבעים זוהרים וגווני ביניים שלא נוכל להגיע אליהם בדפוס.

 

CMYK – Cyan, Magenta, Yellow, Black

בשיטה זו אנו מערבבים ארבעה סוגי דיו הנמצאים במדפסות הזרקת דיו, ביחסים שונים.

Cyan – צִיאַן – צבע שמזכיר טורקיז. מתקבל כשמערבבים כמויות שוות של אור כחול וירוק (R=0, G=255, B=255)

Magenta – מג’נטה – צבע ורוד-סגלגל. מתקבל כשמערבבים כמויות שוות של אור כחול ואדום (R=255, G=0, B=255)

Yellow – צהוב. מתקבל כשמערבבים כמויות שוות של אור ירוק ואדום (R=255, G=255, B=0)

Key – מפתח – בדרך כלל  שחור.

 

עבור כל ערך של צבע שעבדנו עליו במחשב, עוברת למדפסת פקודה כמה אחוזי צבע להוציא מכל מחסנית דיו.

שכבת הדיו שמודפסת היא דקה יחסית ולכן הצבע יושפע מסוג המשטח עליו תודפס העבודה. לרוב נדפיס על נייר לבן אך יש לקחת בחשבון עבודות המצריכות סוגי נייר מיוחדים.

בניגוד לשיטה הקודמת, בה ככל שהוספנו יותר צבע, כלומר, הגדלנו את עוצמת התאורה, הגענו לצבעים בהירים יותר ואפילו עד ללבן, בשיטה זה, ככל שנוסיף יותר צבע, כלומר נעלה את אחוזי הצבע מכל מחסנית דיו, ההדפס יבלע יותר ויותר אור והאור המוחזר לעין שלנו פוחת, עד שבעצם נקבל שחור.

במילים פשוטות יותר, כשהיינו ילדים ושיחקנו בצבעי גואש, כשהיינו מערבבים את כל הצבעים יחד, איזה צבע היינו מקבלים?…

 

תיאורטית, ניתן להשתמש ביאַן, מג’נטה והצהוב בלבד. ערבוב של שלושתם ביחס מתאים יביא לשחור, אך יש כמה סיבות לשימוש בצבע השחור כצבע רביעי:

  1. קיימים שינויי גוונים קלים בצבעים בהתאם ליצרנים השונים ובפועל נקבל צבע כהה מאוד עם נטייה לאחד הצבעים האחרים אך לא שחור מוחלט.
  2. הדפסת 3 שכבות צבע לעומת הדפסת שכבת צבע אחת בלבד של הצבע השחור, יכולה לגרום לדף להתעוות מעודף הדיו שהוא ספג.
  3. עלות הפקת הצבע השחור זולה יותר.

 

ייצוג הצבע הלבן באמצעות שתי השיטות:

color picker - showing both RGB and CMYK

 

כשניגשים לעבודה, יש לבחור את שיטת הצבע עוד בשלב פתיחת המסמך, בהתאם לסוג העבודה, מודפסת או דיגיטלית. כמובן שתמיד אפשר לשנות את ההגדרות תוך כדי עבודה אך יש לקחת בחשבון ש-RGB מעניק לנו צבעים רוויים יותר וברגע שנמיר את המסמך ל-CMYK הצבעים יהפכו טיפה דהויים.

כמו כן יש לקחת בחשבון סטיות דפוס, כלומר צבע שונה ממה שנראה במסך לבין התוצאה הסופית המודפסת. סטייה של כ-10% היא מקובלת בתעשיית הדפוס. סטיות הצבע מגיעות מסוגי מדפסות ומסכי מחשב שונים, יצרני דיו שונים, וגם כיול מסכים (כיוון הצבע).

RGB vs CMYK

 

אז מה עושים כדי בכל זאת להיות בטוחים שהצבע שנראה במסך הוא הקרוב ביותר לזה שנראה במוצר המודפס?

  • במידה ואתם מדפיסים באופן קבוע, השתדלו לעבוד עם אותו בית דפוס וככה תדעו למה לצפות.
  • ניתן לבקש הדפסת נסיון, לרוב בהדפסה בכמויות גדולות, זהו חלק מהתהליך.
  • כיילו את המסך, ישנם שיטות שונות בהתאם למסכים השונים וסוגי המחשבים השונים, להתאמת ודיוק כיוון הצבע, בכל מקרה אל תעבדו עם מסך בהיר מידי או כהה מידי.
  • פנטון – חברה לייצור צבעים. על פי השיטה של חברת פנטון הצבעים מוכנים מראש לפי ערבוב ספציפי של פיגמנטי צבע וכך ניתן לדעת בדיוק איזה צבע מתקבל. שיטה זו מאפשרת הדפסה רחבה יותר מעבר לשילובים המתקבלים ב-CMYK כגון צבעים מטאליים, זוהרים ועוד.

 

Be Creative

תרגיל

התבקשת לעצב הזמנה לחתונה שתודפס כמו כן הזוג אמר שישלחו את ההזמנה בווטסאפ לחברים. באיזה פרופיל צבע נשתמש (RBG או CMYK)?

0 0 דירוגים
דירוג המאמר
אהבתי! אפשר לשתף?
Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest
צלמת ומעצבת גרפית. בעלת “sparkles & design” – סטודיו לעיצוב ומיתוג גרפי וויזואלי. עוסקת בתחום כ-14 שנים ומאז שזוכרת את עצמה מתעסקת באומנות ויצירה.
רואה את עצמך בעולם העיצוב?
קורס עיצוב גרפי מקוון - קורס פותח דלתות

שלחו לי בבקשה עלון מידע ופרטים נוספים במייל!

0 0 דירוגים
דירוג המאמר
Subscribe
Notify of
guest
3 תגובות
הפופולאריות ביותר
החדשות ביותר הישנות ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
רוני בהרב
2 years ago

CMYK

ראמי אגבאריה
ראמי אגבאריה
2 years ago

CMYK

תמרה בשארה
2 years ago

cmyk

אולי יעניין אותך:
3
0
נשמח לשמוע את דעתכם!x
0
    0
    סל הקניות
    סל הקניות ריק

    מכללת ליאן לא תקיים לימודים עד להודעה חדשה (גם לא בזום)

    אנחנו מבקשים לחזק את תלמידינו, עובדינו וסגל המרצים בימים קשים ובלתי נתפסים אלה.
    לבנו עם משפחות הנרצחים, החטופים, הנפגעים והנעדרים.
    המכללה עוצרת בזאת את כלל הפעילות הלימודית והמנהלית. בשל מחסור בעובדים המכללה תיתן מענה לפניות דחופות בלבד.
    כשיתאפשר לחזור לשגרה, המכללה תעשה כמיטב יכולתה לסייע לכלל הלומדים לסיים את הקורסים, ותפנה למשרד החינוך לקבלת הקלות או להשלמות עבור לומדים שנבצר מהם לסיים את הקורסים.