ספר מותג הוא מסמך עסקי המכיל הנחיות וקווי אופי של בית עסק (חברה, ארגון) לצורך שמירה על עקרונות המותג.
רכשתם מוצר חשמלי? תתחדשו. בתוך קופסת המוצר תמיד תמצאו חוברת הדרכה הכוללת מידע והוראות לשימוש נכון במוצר. גם לעסקים הדבר רלוונטי – ספר מותג יאגד בתוכו חוקיות וכללים מנחים למיתוג העסק או הארגון בכדי לשמור על אחידות השפה העיצובית.
אחידות היא שם המשחק
כולנו יודעים שתהליך מיתוג של עסק דורש השקעה ומחשבה רבה.
כדי להבטיח שמעצבים גרפיים אחרים (או מי שישתמש במיתוג העסק אחריכם) ישמרו על שפה ועקרונות המיתוג שיצרתם, צריך לבנות ספר מותג.
הספר יכיל את עקרונות המותג (דוגמת חזון, מסרים, ערכים) והחוקיות הוויזואלית של המותג (לוגו, סוגי גופן, פלטת צבעים ועוד) וישמש כ”מורה דרך” למעצבים האחרים.
חשוב להדגיש כי עסקים רבים דוגלים ביצירת ספר מותג לא רק בכדי לשמור על המשכיות השפה העיצובית, אלא כספר המתאר את אופי המותג כולו, ונועד לשמש כל עובד או ספק העובד אל מול החברה או מייצג אותה ועל כולם לנהוג לפי אופי המותג.
מבנה ספר מותג
החלק הראשון יעסוק בעקרונות המותג
✔ חזון המותג ✔ מסר
✔ אסטרטגיה ✔ קהל יעד
✔ ערכי המותג ✔ כללי המותג
לחצו להגדלה
החלק השני יעסוק בוויזואליות של המותג
– לוגו – יופיע על כל צורותיו: צבעוני, שחור-לבן, בשפה שונה, אנכי/אופקי וכדומה.
יש לציין מתי נכון להשתמש בכל גרסה.
– אלמנטים וסמלים גרפיים – אייקונים, תמונות, איורים, רקעים, טקסטורות ודמויות ייחודיות המזוהים עם המותג.
– גופנים – כל הגופנים המשמשים את המותג, שמות הגופנים וגודליהם בהתאם למוצר.
– צבעים – פלטת הצבעים של המותג, קודים וערכי הצבעים (CMYK, RGB) בהתאמה לאמצעי המדיה השונים ודפוס.
– מוצרי מיתוג (דוגמאות יישום) – חתימות למייל, באנרים, נייר מכתבים, כרטיסי ביקור, חשבוניות, באנרים, מוצרי דפוס ועוד.
לכל האלמנטים הוויזואליים יצורפו כללים לשימוש נכון בכדי לשמור על אחידות העיצוב – מיקומים, מרחקים, מידות מינימום ומקסימום לכל אובייקט. ככל שיהיו יותר דוגמאות וכללים מכווינים לשימוש נכון בשפה הגרפית, כך תובטח המשכיות המיתוג בצורה תקינה.
ומה לגבי עסקים קטנים?
לא תמיד העסקים שנמתג יהיו חברות גדולות ומותגי ענק.
לעסקים קטנים אין צורך בספר מותג אך עם זאת, קיים סיכוי שבית העסק יעבוד עם מעצבים גרפיים נוספים בהמשך ואנו מעוניינים לשמר את הקו העיצובי שבנינו.
עם עסקים אלה נעבוד עם מסמך מותג.
מסמך מותג הוא תמצית של ספר המותג.
לרוב, עסקים קטנים אינם יבקשו מכם מסמך מותג, אך הכנת מסמך שכזה משדרת אחריות כלפיי הלקוח והמותג ומבטיח שהעבודה העיצובית שביצעתם תישמר.
המסמך יורכב מעמוד עד מספר עמודים בודדים ויעסוק בעקרונות ואסטרטגיית המותג, תצורות לוגו שונות, גופנים, צבעים וערכי צבעים, אלמנטים גרפיים שונים דוגמת איורים או תמונות ומידות רלוונטיות.
מסמך המותג עוצב על ידי מאיה דניאל, סטודיו למיתוג ועיצוב גרפי
ולסיכום, אלו תרחישים עלולים לקרות כאשר לא נעשה שימוש בספר מותג?
👎 עיצוב לא אחיד – משדר בלגן, בלבול וחוסר מקצועיות
👎 שימוש שגוי בלוגו – תצורה לא נכונה, מיקום, גודל ועוד
👎 שימוש שגוי באמצעי העיצוב – שיבוש הצבעים, גופנים ואלמנטים גרפיים נוספים
👎 עבודה לא מסודרת ולא נכונה של מעצבים וספקים שונים העובדים עם המותג – אין אחידות מקצועית- עיצובית מפרויקט לפרויקט, כך שהמותג עובר שינויים בשפה הגרפית והוויזואלית שלו.
👎 יצירת מסר מוטעה – כאשר אין קו מנחה וברור לאופי המותג והשפה העיצובית שלו, הוא עשוי לשדר מסר שגוי לקהל היעד.
נקרא