קרה לך פעם שהדפסת במדפסת ביתית או בעבודה תמונה שראית במחשב או בטלפון והצבעים לא יצאו זהים למה שראית במסך? נשמע מוכר?
מה היה קורה אילו עבדת על פרויקט מאוד מושקע, התאמת צבעים, גופנים, בחרת תמונות ואז הדפסת את העבודה וקיבלת תוצאה מאוד רחוקה ממה שדמיינת?
הצבעים השתנו, מידע שהיה חשוב נחתך… ובכן, ברוכים הבאים לעולם הדפוס! (פרינט)
לפני שניגשים לעבודה על פרויקט, חשוב להבין ולדלות את כל המידע הרלוונטי לגביו – איפה ואיך הוא הולך להיות מוצג? האם על גבי מסכים דיגיטליים או מודפס? על איזה סוג נייר הוא יודפס ועוד.
לעולם הדיגיטל חוקים משלו ובמאמר זה נדבר על עולם הדפוס בלבד.
הנה כמה מהפרמטרים שנצטרך להגדיר ולקחת בחשבון לפני שנתחיל בפרויקט מודפס
צבעים
למדנו על ההבדלים בין RGB ל-CMYK. עבודה שסופה הדפסה תמיד תהיה ב-CMYK.
שיטה המבוססת על ערבוב דיו היושב ב-4 מחסניות שונות. בדרך זו, נייר ההדפסה סופח את הדיו ולכן קשה עד בלתי אפשרי להגיע לצבעים זוהרים, מטאליים או צבעים שממש רווים בצבע.
שיטת CMYK קרויה גם פרוצס. קיימת שיטת דפוס נוספת בעלת צבעי ספוט/פנטון. לשיטה זאת הוראות שונות.
יש לקחת בחשבון שתמיד תהיה סטיית צבע של 10% בין המסך לבין המדפסת.
סטיות צבע קיימות גם בין בתי דפוס שונים, סוגי מדפסות שונים ואפילו יצרני דיו שונים. ההמלצה היא לשאוף לעבוד עם בית דפוס קבוע בו אנחנו יודעים לאיזו תוצאה לצפות.
סיבה נוספת לסטיות צבע היא סוגי מסכים שונים. ישנם מסכים המיועדים לביצועים גרפיים והם יתנו לנו תוצאות קרובות למציאות ככל שניתן. כמו כן קיימים בשוק כלים לכיול מסך.
גודל מסמך
רזולוציית הקובץ תמיד תהיה 300dpi.
בפתיחת המסמך נגדיר bleed של 0.5 ס”מ, כלומר, המסמך יהיה גדול והשוליים שנוצרו הם בעצם שטח “מת” – מרווח ביטחון בזמן החיתוך הנועד למנוע היווצרות הילה לבנה, או בצבע הדף, סביב ההדפסה. יש להמשיך עם תמונת הרקע או הצבעים עד לגבולות אלה.
נגדיר שוליים פנימיים בגודל 0.5 ס”מ, שמטרתם למנוע הצמדה של טקסטים או כל מידע חשוב אחר שעלול לחתך.
*ייתכן ובעבודות מסוימות יהיה צורך ב- bleed או שוליים שונים, לכן חשוב תמיד להתייעץ עם בית הדפוס לפני תחילת העבודה.
גופנים
במידה והשתמשנו בגופן שלא קיים על המחשבים של בית הדפוס, התוכנה תחליף את הפונט באופן אוטומטי לפונט ברירת מחדל. במקרה כזה, לפעמים בית הדפוס יבקש לפתוח את הקובץ המקורי ולהדפיס דרכו.
בכדי למנוע זאת, בסגירת הקובץ להדפסה יש “לנעול” את כל הגופנים במסמך create outline או convert.
תמונות
יש לוודא שכל התמונות במסמך הן ברזולוציה מתאימה וטובה.
ישנם מקרים, בתוכנות מסוימות, בהם התמונה היא לא באמת חלק מהמסמך אלא מקושרת ליעד מסוים במחשב. במידה ובית הדפוס יבקש להדפיס את העבודה מהקובץ המקורי שלה, תתקבל הודעת שגיאה, כיוון שהמסמך יחפש את הקישור לתמונה שבעצם עדיין נמצאת על המחשב שלנו. לכן חשוב תמיד להטמיע (embed) את התמונות בתוך המסמך עצמו, כל תוכנה בדרך שלה.
שמירת המסמך
את המסמך נשלח בקובץ מסוג PDF ובהוראות סגירת המסמך נסמן את הפרמטרים אותם יבקש בית הדפוס. לרוב נתבקש לסמן את סימני החיתוך (trim marks) שהם קווי החיתוך המנחים לגיליוטינה.
ולסיכום, עבודה נכונה ומסודרת טרם ביצוע המשימה ימנעו טעויות בהדפסה.
תיאום ציפיות אל מול הלקוח או הקולגה במשרד, פתיחה נכונה של קובץ, התאמת צבעים וכדומה. חשוב תמיד לזכור שלכל בית דפוס הוראות מיוחדות משלו. לרוב ההנחיות יהיו זהות אבל תמיד עדיף לשאול ולהתייעץ לפני תחילת העבודה.
הדפסה נעימה!